A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Тулиголівська гімназія Кролевецької міської ради

Українська мова та література вчитель Самоброд В.М.

Дата Тема Домашнє завдання
13.03.2020 Стилістичне забарвлення лексики. Книжна і розмовна лексика. Оцінна лексика параграф 39, вправи 398,399
19.03.2020 укр.літ Григір Тютюнник "Три зозулі з поклоном"

Прочитати новелу, опрацювати поданий матеріал

Три́ зозу́лі з покло́ном — новела Григора Тютюнника, тема якої є складність людських стосунків, виражені через історію нещасливого кохання.

Історія написання

1937 року батька Григора Тютюнника було зарештовано як ворога народу й заслано до Сибіру, а мати подалася його шукати з жінкою-суперницею, яка любила батька.

«

Я виношую ще один жіночий образ. Образ жінки, котра дуже любила мого батька. Коли у нас сталося нещастя, мама в горі кинулася саме до неї. Жінка була набагато старша за маму, старша за батька. Але обоє, батько й мати, ніколи не посміли зневажити ту любов, велику і безвзаємну. Отож Марія пекла коржики, збирала все необхідне, бо мама ридала та побивалась. Удвох вони й поїхали розшукувати батька, не знаючи, що слід його загубився вже навіки… Ти подивись, яке благородство й краса обох жінок, самозреченість моєї тоді ще зовсім молодої мами… Мабуть, одна вона в цілім світі шукала підтримки в своєї суперниці, співчувала їй і жаліла. І якщо доля дасть мені таланту… Не дивися так скептично… Не таланту — Бог із ним… Якщо поталанить щось написати — воздам хвалу жінці й красі

Пояснення назви

  • Щоб позбавити мук людину, якій не могли відповісти взаємністю в коханні, через старця чи малу дитину передавали «три зозулі з поклоном», що означає: «Забудь, покинь, залиш, відпусти»;
  • Зозуля гнізда не мостить, тобто людина має розуміти: кохання приречене
  • Головна ідея

    Возвеличення любові як високої цінності, яка вивищує людину над буденністю, очищає її душу.

  • Присвята

    «Любові Всевишній присвячується».

    Прикметник «Всевишній» уживається в українській мові зазвичай у сполученні зі словом «Бог». Поєднання цього прикметника з іменником «любов» формує прозору асоціацію для думки, що «світом править Любов» («огсіо ашогІБ»).

    Сюжет

    Новела складається з кількох частин, де на початку й у кінці використано прийом обрамлення. «Останній лист від батька» є своєрідною новелою в новелі. Оповідь ведеться від І особи — сина-студента.

    Студент повертається з міста в новому костюмі (заробив гроші, розвантажуючи вагони) — його проводжає поглядом Марфа Яркова, бо він схожий на батька — студент питає у матері Софії про Марфу (пролог-обрамлення) — мати розповідає: та любила його батька Михайла (зав'язка) й завжди відчувала прихід листів від нього із заслання, поштар дозволяв їй потримати ці листи; в останньому листі з каторги Михайло жаліється Софії, що десь поряд із ним ходить Марфина душа (своєрідна кульмінація), не даючи йому спокою, і просить дружину передати їй від нього «три зозулі з поклоном», які «чи перелетять через Сибір неісходиму» (розв'язка) — син питає себе «Як вони чули одне одного — Марфа і тато?», «Чому вони не одружилися, так одне одного чуючи?», на що чує відповідь великої «татової» сосни: «Тоді не було б тебе» (епілог-обрамлення).

    Мотиви твору

    «Сила кохання», «протистояння влади й людини», «філософія життя», «усепрощення», «романтики й прагматики».

    Образи

    Образи: людей: оповідач (Я) — син Михайла й Софії, студент; Михайло — репресований чоловік Софії; Софія — дружина Михайла, мати оповідача; Марфа Яркова — дружина; Карпо Ярков — приземлений чоловік Марфи; дядько Левко — поштар; природи: зозуля; сосна (яку посадив Михайло); предметів і явищ: піджак, лист, сон.

    Символічні образи

    «Три зозулі з поклоном» (символ самотності; традиційна народна формула-прохання не любити); сосна, посаджена Михайлом на піску біля дому (символ самотності й водночас для тих, хто любив (син, Марфа, Софія) Михайла, — пам'ять про нього; для односельців — спогад про загублене життя; для самого Михайла — символ рідного дому); піджак (символ радянської бідності); Сибір неісходима (символ-перегук із творами Тараса Шевченка).

    Критика

    У новелі письменникові вдалося втілити в художньому творі безкінечну глибину справжнього кохання й обережне ставлення людей один до одного.

    Новелу включено до списку «Від Сковороди до сьогодення: 100 знакових творів українською мовою»[1].

    Цікаві факти

  • При житті письменника твір так і не було опубліковано.
  • Григір Тютюнник записав новелу на старий магнітофон. Запис робив Володимир Білоус.[2]
  • Назва новели символізує любовний трикутник — три долі головних героїв.
  • Написано під впливом почутої пісні «Летіла зозуля через мою хату» у виконанні сліпого бандуриста.
  • Новела є у шкільній програмі, так само й у програмі до ЗНО.

18.03.2020

укр.мова

Стилістичне забарвлення  фразеологізмів.  параграф 40, вправа 404

20.03.2020

укр.мова

Стилістичне забарвлення  фразеологізмів

Виконати завдання https://learningapps.org/3096849

https://learningapps.org/2530001

30.03.2020

укр.літ

Ліна Костенко.Творчий шлях.Особливості

стилю

Опрацювати с .209-210,законспектувати статтю

01.04.2020

Мова

Стилістичні особливості засобів словотвору Опрацювати параграф 41 вправи 416,414

02.04.2020

укр.літ

Ліна Костенко.Ліричні роздуми про значення слова в житті людини.Інтимна лірика Опрацювати с. 210-213 читати поезії, вивчити одну на вибір напам'ять

03.04.2020

Мова

Стилістичні особливості частин мови Опрацювати параграф 42 вправи 423,424

06.04.2020

Укр.літ

Ліна Костенко "О сей день Посейдон посідає свій трон" Опрацювати с. 214-215,виконати завдання А,Б,В

08.04.2020

Мова

Вимоги до вживання синтаксичних

одиниць у різних стилях.

Параграф 43 вправа 430

09.04.2020

Укр,літ

Ліна Костенко.Роман у віршах"Маруся Чурай" Опрацювати с.215-220,прочитати роман

10.04.2020

Мова

Стилістична норма Виконати тестові завдання на с.195

13.04.2020

Укр.літ

Духовне життя нації крізь призму нещасливого кохання,за романом "Маруся Чурай". Виконати звадання на с.221-222, висловити власну думку про героїв та проблему твору.

15.04.2020

Мова

Засоби мовного вираження промови.Метафора,метенімія,їхня роль у мовленні. Опрацювати & 2,вправи 6,7,онлайн-тестування,опрацювати новий український правопис.

16.04.2020

Укр.літ

Написання листа героїні роману"Маруся Чурай" Написати лист,висловити власне ставлення до вчинку головної героїні.

17.04.2020

Мова

Риторичні фігури.Антитеза.Повторення. Опрацювати & 3,вправи 14,15 (3), опрацювати програму ЗНО-2020,звернути увагу на словник наголосів.

22.04.2020

Мова

Риторичні фігури.Градація.Порівняння. Опрацювати & 3,4, виконати вправу 23 ( І,ІІ,ІІІ), онлайн-тестування.

23.04.2020

Укр.літ

Василь Стус- загальний огляд його життя і творчості. Опрацювати с234,236,записати у зошит відомості теорії літератури с 236.

24.04.2020

Мова

Риторичні фігури.Риторичне запитання.Звернення. Опрацювати & 4,виконати тестові завдання на с 19-20.

27.04.2020

Укр.літ

Поезія В.Стуса- зразок " стоїчної поезії" у світовій ліриці. Читати поезіїтна с.236-237, одну на пам'ять, переглянути в 

YouTube фільм В. Кіпіані              " Справа Василя Стуса" та написати відгук на фільм.

 

 

29.04.2020

Мова

Інформаційні  мовленнєві жанри Опрацювати  & 44, вправи 432,437 (ІІ), 440.

30.04.2020

Укр.літ

Сучасна українська література Опрацювати с.239-243

04.05.2020

Укр.літ

Повторити весь пройдений матеріал  

06.05.2020

Мова

Діалогічні жанри ( бесіда, телефонна розмова,листування. Опрацювати  & 45,46, вправи 449,453

07.05.2020

Укр.літ

Найголовніші здобутки сучасної літератури . Поезія Ю . Андрухович Опрацювати с .239-243

08.05.2020

Мова

Оцінювальні жанри (похвала ,осуд,рецензія,характеристика. Опрацювати  & 47,написати характеристику на однокласника або рецензію на улюблений фільм

13.05.2020

Мова

Повторення і узагальнення вивченого. Виконати вправи 473,475,477
14.05.2020 Укр.літ Сучасна українська література  Опрацювати с.243-247

15.05.2020

Мова

Підсумкова Конторльна робота

Тема: «Стилістичні засоби фонетики. Правопис.»

Варіант 1

► Завдання 1- 6  мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний.  Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

1.  У коренях слів допущено орфографічні помилки в рядку:

А)  помережити, кажан, паперовий, криниченька, пором;
Б)  велетень, глибочінь, президент, погарячитись, серпневий;
В)  щебетати, левада, котушка, грибники, узбережжя;
Г)  технічний, блищати, хрестоносець, козуля, слав’янський.

2. Позначте рядок, у якому є помилки у вживанні подовжених та подвоєних приголосних.

А)  осінній, вихований, лються, віддзеркалювати;
Б)  сказаний, молоддю, розрісся, старанний;
В)  лляний, тінню, розкішшю, бовваніти;
Г)  статей, шалений, істинний, піввідра.

3. У якому рядку в усіх словах відбулося спрощення приголосних?

А)  влас..ний, безвиїз..ний, зліс..ний, гігант..ський, кіс..лявий;
Б)  тріс..нути, пес..ливий, хворос..няк, облас..ний, зас..нути;

 

В)  ліс..ник, зап’яс..ний, хвас..нути, провіс..ник, шіс..надцять.
Г)  сер..це, шелес..нути, гус..нути, ціліс..ний, радіс..ний.

4. Позначте рядок, у якому допущено помилки в чергуванні голосних.

А)  Чернігова, річний, доріжці, більшості;
Б)  хлібороб, розгін, новобудова, ночі;
В)  роковини, газопровід, опік, подорожувати;
Г)  пішохід, будівля, обпекти, ніжностю.

5. Позначте рядок, у якому допущено помилки в чергуванні приголосних.

А)  кавказький, гадяцький, верещати, козацтво;
Б) латишський, поштовий, мангишлацький, воронезький;
В)  бряжчати, мандрівництво, черкаський, птаство;
Г)  сільський, розміщувати, самаркандський, висаджений.

6. Позначте рядок, у якому всі іншомовні слова написано правильно.

А)  гідромасаж, імобілізація, Кассандра, Ватт;
Б)  імітація, іподром, зуммер, ірреальний, кілька тонн;
В)  інтер’єр, вар’єте, квартир’єр, Женев’єва, Руж’є;
Г)  інтермецо, піца, брутто, бравісимо, карманйола.

► Завдання 7-12 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильні варіанти. Потрібно вибрати два правильні варіанти  відповіді.

7. Позначте два рядки, в яких в усіх словах замість крапок слід вставити о.

А)  г..рячий, ч..рниці, к..люжа, к..тушка;
Б)  пш..но, к..зак, к..жух, ж..рна;
В)  с..лома, р..зумний, л..пух, г..нити;
Г)  п..гано, ч..ловік, пш..ниця, ч..рниця;
Д)  б..гатство, кр..пива, л..патий, ж..натий;
Е)  смол..скип, ..таман, оч..рніти, ж..вріти.

8. Позначте два рядки, у яких допущено помилки у вживанні подовжених та подвоєних приголосних.

А)  осінній, вихованний, лються, віддзеркалювати;
Б)  сказаний, молоддю, розрісся, старанний;

Д)  рєєстр, синдикат, амоній, жюрі, аметист;
Е)   він’єтка, Люс’єн, речетатив, консорціум, резиденція.

Укр,мова

22,05,2020

Підсумкова контрольна робота

 

КОНТРОЛЬНА РОБОТА

11 клас

1. Апостроф ставиться у всіх словах рядка:

А сурм..яний, мавп..ячий, перед..ювілейний, торф..яний;    Б між..ярусний, зв..ялений, медв..яний, харків..янин;

В розв..язано, черв..як, кон..юктивіт, Х..юстон;                      Г н..юанс, моркв..яний, без..язикий, реп..ях;

Д прем..єра, ад..ютант, Рів..єра, п..юпітр.

2. Усі слова з пів-, полу- написано правильно в рядку:

А пів’їдальні, пів-Європи, полудень, пів-ясена;      Б півмісяць, пів’яблука, пів-Одеси, пів Дніпра;

В пів’ясена, пів-України, півмашини, полукіпок;   Г півуроку, пів-усмішка, півкниги, пів-Києва;

Д півострів, полумисок, пів-Харкова, пів-століття.

3. Правильно подано тлумачення фразеологізму зуби з’їсти у рядку:

А торкнутися найболючішого, того, що найбільше хвилює;                            Б мати великий життєвий досвід;

В укрити ганьбою, соромом;                                                                                      Г почати кричати, лементувати;

Д ретельно щось виконувати.

4.Помилку у відмінюванні числівників допущено в рядку

А    двохсот шістдесятьох учнів                   Б    ділити на одну двадцяту
В    сімдесяти восьми гривень
                       Г    перекладений стома мовами  Д    отримати півтори тисячі

5. Визначте рядок слів, у яких всі приголосні глухі:

А  пушок, суп, схопити, коса;                       Б  кухлик, порох, сніжинка, крига;
В  порошинка, сніг, криголам, бігти;          Г  зблизька, соняшник, дуб, салат;             Д рій, дріт, пень, мороз.

6.Позначте рядок, у якому в кожному слові однакова кількість звуків і букв:

Абоєць, вищість, зраджений, відсіювання;                              Бєвробачення, воїнський, італієць, розжувати;

Вподвоєння, лояльний, надзвуковий, вимріяний; Ггущавінь, озброєння, лоджія, осяяння;

Д виявлення, відзвітувати, мелодія, їдальня.

7.Спрощення у групах приголосних на місці пропуску позначається на письмі в усіх словах рядка 

Аблис..нути, улес..ливий, очис..ний, реміс..ник      Бпроїз..ний, хрус..нути, балас..ний, віс..ник

Вдоблес..ний, якіс..ний, хрес..ний, випус..ний         Гбезшелес..но, гіган..ський, виїз..ний, облас..ний

Дкорис..ний, заздріс..но, хворос..няк, тріс..нути

8.Правильно утворено складену форму найвищого ступеня порівняння прикметників у рядку.

А  якнайпізніший, щонайкращий, якнайдорожчий;

Б  найбільш працьовитий, найбільш відомий, найбільш хитрий;

В  незрівнянно кращий, значно вологіший, значно доросліший;

Г  найулюбленіший, найпишніший, найбрудніший.

9. Простим є речення

А Троянці, в човни посідавши і швидко їх поодпихавши, по вітру гарно попливли.

Б Тоді ще люди не знали заліза, і той період в історії називають кам'яним віком.

В Нове століття вже на видноколі, і час новітню створює красу.

Г І ось тепер поетеса в Єгипті, а перед її очима синіє справжній Ніл.

Д Тарас Шевченко знав і любив твори Пушкіна, він охоче їх читав напам'ять.

10.Поширене означення не відокремлюється на письмі в реченні

А Дядько скинув в’язку розмальованих у червоне й зелене кошиків. (Гр. Тютюнник)

Б Гурт берізок оточений молодими дубками сприймається мало не як ефемерне видиво. (Є. Гуцало)

В Козацьке військо розташоване чотирикутником стояло готове до бою. (А. Кащенко)

Г Ось видніє стіжок сіна залишений лісником для диких тварин. (Є. Гуцало)

Д І амфори прикопані в землі тримали довго вина прохолодні. (Л. Костенко)

11.Подвоєння приголосних відбувається у формі Ор. в. однини всіх слів рядка

Аверф, паралель, подорож, мазь Бпам’ять, сіль, велич, лазур

Ввуаль, буденність, суміш, папороть        Гкров, заметіль, емаль, світлотінь               Дмагістраль, ціль, мігрень, пастель

12. Подвоєння та подовження літер в усіх словах відбувається в рядку:

А бов..аніти, тряс..я, Він..иччина, Галич..ина;        Б небез..ахисний, од..звеніти, перлин..о, білопін..ий;

В Сав..а, во..з’єднати, вікон..иця, окаян..ий;                            Г огнен..ий, благословен..ий, латун..ий, шален..ість;

Д мерзен..ий, умотивован..ий, і..раціональний, страшен..ий.

13. Знайдіть, у якому реченні при узагальнювальних словах потрібно ставити спочатку двокрапку, а потім — тире (розділові знаки пропущено):

А День вечір ніч ранок все біле все тьмяне (Леся Українка).

Б Скрізь і на подвір’ї і в саду і на городі все тяглося до сонця і раділо йому.

В І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю і дитинство й розлука й твоя материнське любов

Г На ослонах на столі та припічку скрізь понаставлено немитого начиння горщиків мисок ложок

Д Надворі повсюди лежала роса на жовтій траві осінній на круглій павутині попід стріхою.

14. Узагальнено-особовим є речення:

А На переправі коней не міняють.                              Б Потемніло, завітрило, закрутила курява.

В Світе калиновий, жити нам ще, жить.    Г Для добрих друзів відчиняю дім і маю серця щиру нагороду.

Д А надворі так місячно, ясно, хоч голки збирай.

15. Граматичної помилки припущено в реченні:

А Захворівши, Оленка не прийшла до школи.        Б Не спитавши броду, не лізь у воду.

В Нагинаючи гілки, діти діставали вишні.                               Г Швидко вийшов, зачинивши за собою двері.

Д Як слід підготувавшися до іспитів, у тебе не буде проблем.

16.Правильну відмінкову форму числівника сто вісімдесят сім наведено у рядку

А Р.в. ста вісімдесяти семи            Б Д.в. сто вісімдесяти семи

В З.в. ста вісімдесят сім   Г О.в. ста вісімдесятьма сіма                        Д М.в. (у) сто вісімдесяти семи

17. Усі слова з нульовим закінченням у рядку

А вересень, принтер, метро           Б узвар, прилад, пюре                    В автомобіль, березень, корабель

Г корінь, ключ, ліворуч   Д деталь, олівець, навпростець

18.Граматично правильне закінчення речення «Приїхавши до Криму,..»

А мене відразу захопив п’янкий аромат олеандрів.

Б перед вами раптово розпросториться лазурове море.

В дітлахи швидко засмагли під лагідним сонцем.

Г згадуються неперевершені поезії Адама Міцкевича.

Д усіх відпочивальників гостинно зустрічає Сімферополь.

19.Правильно узгоджено прикметник з іменником

А далека путь                  Б десяткова дріб  В наукова ступінь            Г нестерпна біль               Д хронічна нежить

20.Поширене означення НЕ ВІДОКРЕМЛЮЄТЬСЯ в реченні (розділові знаки пропущено)

А Приголомшений велемудрою наукою я підводжуся з охололої стерні.

Б Шепіт пальмових гаїв і сузір’я схожі на тяжкі виноградні грона п’янять серце морехода.

В Двічі тяжко поранений раз майже вбитий Устим аж тоді в степу повірив, що вцілів.

Г Нагрітий за літо яр дихав Сашкові в обличчя перецвілими будяками.

Д Стомлені дорогою ми майже не розмовляли ледве тримаючись на ногах.

21.Граматичних помилок немає в реченні

А За молоденьким гаєм ріс більш старезний ліс.   Б Шлях через поле видався їм найбільш коротшим.

В Для гостей чемпіонату приготували найкращі місця.

Г Цього разу відпочинок здався більш гарнішим.  Д Наступного року очікують холоднуватішого літа.

22.  Правильно утворені всі імена по батькові в рядку

А Дмитро Олексійович, Денис Ігоревич, Віктор Олегович

Б Оксана Миколаївна, Зінаїда Георгіївна, Юлія Іллівна

В Яків Васильович, Софія Андріївна, Павло Матвієвич

Г Надія Віталієвна, Олександр Якович, Іван Дмитрович

Д Геннадій Сергійович, Світлана Юр’ївна, Петро Григорович

23.Правильно написано всі похідні слова в рядку

А Запоріжжя - запоріжський, чех - чеський, Черкаси - черкаський

Б Прага - пражський, козак - козацький, Овруч - овруцький

В Рига - ризький, узбек - узбецький, Воронеж - воронезький

Г Париж - парижський, латиш - латиський, Буг - бузький

Д Кавказ - кавкаський, турок - турецький, Збараж - збаразький

24.Доберіть антоніми до фразеологізмів.

1. аж до ніг

А як в око вліпив

2. аж горить під руками

Б з наперсток

3. як бджіл у вулику

В як мерзле горить

4.як корова язиком злизала

Г як гриби після дощу

 

Д аж до хмар

25. Установіть відповідність між складними безсполучниковими реченнями та розділовими знаками, які необхідно в них поставити:

Розділовий знак                  

Речення 

1 тире;

 А Тихо й нудно  і спека пекельна… (С. Васильченко).

2 кома;

Б Скільки глянеш вилискують розгойдані хліба (О. Довженко).

3 двокрапка;

В Лаврін не поганяв волів він забув і про воли і про мішки й тільки дивився на Мелашку.

4 крапка з комою.

Г На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні (Л. Смілянській).

 

Д Закурілася земля задиміла пішов дощ дрібний та тихий мов крізь сито засіяв стрепенулися темні ліси і розправляючись підставляли своє загоріле листя під дрібні дощові краплі.

26. Установіть відповідність.

Вид складного речення  

Речення

1 складнопідрядне

А З-над річки лине пісня голосна, а тут, біля гостинної веранди, іде безкровна, лагідна війна Червоної та Білої троянди.     

2 складносурядне

Б У небі весело шугають ластівки і співають жайвори, коли пригріє тепле весняне сонце

3 безсполучникове

В Де у творі поєднались і глибина душі людської, і краса природи, ось там чекає художника успіх.

4 з різними видами зв’язку  

Г Здається, сама земля горить по обріях, тривожним багрянистим світлом виповнює всю цю вітряну степову ніч.

 

Д Заворожили ворони світанок, не сходить сонце,  тільки кар та кар; розбившися грудьми об полустанок, в траві лежить березовий Ікар.  

27. З'ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

Виноград плакав (1)/ плакав, але (2)ніхто не зупинявся (3)коло нього, усі поспішали в поле, на городи, усі (4)не мали часу.                                                                                                                               

А прислівник      Б займенник                       В прийменник    Г сполучник                       Д частка

28.Установіть відповідність.

Вид підрядного

А Хотів би я знати, про що той струмочок у мріях своїх гомонить між травою.

1 означальне 

Б Ліс, де був розташований командний пункт, одним краєм підходив до села.

2 з'ясувальне

В Ячмені почали половіти, немов сивина старості злегка торкнула буйну рослинність землі

3 обставинне наслідку 

Г Довго співали дівчата, незважаючи на те що другого дня треба було рано вставати.

4 обставинне допустове

Д На дні ущелини росла осока та очерет, так що ніяк не можна було туди прокласти шлях.

 

     
     

 

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора