A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Тулиголівський ліцей

Консультації педагогам

Дата: від до Скинути

Формування особистісної компетентності дошкільників засобами художнього слова

Ранній вік — це час, коли дитина починає пізнавати навколишній світ і себе, вчиться ходити  і говорити. Разом з мовленням у дітей раннього віку розвивається мислення. У мовленні виявляються емоційність дитини, її потреби, інтереси, темперамент — увесь психічний склад особистості.

12:51 13.12.2022

Підготовка до проведення групових батьківських зустрічей – новий формат. Тріада: дитина - педагог – батьки. Батьківські збори: новий підхід

    Робота з батьками — ключова складова партнерських відносин між учасниками освітнього процесу. Батьківські збори — основний спосіб взаємодії з батьками дітей. Тому важливо правильно спланувати їх та ефективно провести. Як організувати батьківські збори, аби вони мали результат, а не перетворилися на «повинність»? Батьківські збори мають залучати батьків до співпраці, до активної участі в житті навчального закладу, виховувати педагогічну культуру батьківської громади. Що ж зробити, аби вони пройшли ефективно? Готуємося Заздалегідь продумайте, як проводитимете збори. Передусім подбайте про присутність батьків. Для цього доручіть вихователям оповістити батьків про захід мінімумза тиждень. Така передбачливість дисциплінує батьків і дає зрозуміти, що навчальний заклад приділяє співпраці з сім’ями вихованців значну увагу. Наперед домовтеся з фахівцями, які допоможуть вам провести збори: вихователями, практичним психологом, медичними працівниками, іншими фахівцями. Визначте з ними тематику виступів, питання, на які слід акцентувати увагу, регламент. Якщо плануєте дати слово комусь із присутніх, батьківському комітету — повідомте їх про це заздалегідь, аби вони мали змогу підготуватися. Готуючись до виступу, скористайтеся такою схемою: чітко визначте тему; доберіть необхідний матеріал (ілюстрації, документи); складіть план у логічній послідовності; прочитайте доповідь кілька разів уголос; запам’ятайте доповідь. За потреби напишіть план-конспект зборів. Це надасть упевненості у своїх силах, можливість чітко висловити думки, продумати акценти, відповіді на найвірогідніші запитання. Дотримуйтеся «золотого» правила спілкування: почніть із позитивних моментів, потім перейдіть до менш приємних. Завершити можна планами і перспективами на майбутнє. Успішність зборів багато в чому залежить від того, чи зможете ви справити на батьків приємне враження своїм зовнішнім виглядом, поведінкою і манерами. Продумайте свій зовнішній вигляд. Стиль одягу має бути діловим. Особливу увагу приділіть взуттю, аксесуарам. Батьківські збори — не місце, де демонструють прикраси. Проявіть необхідні для позитивного іміджу якості: цілеспрямованість; рішучість; гнучкість мислення і поведінки; ініціативність; уміння спілкуватися і подобатися людям. Проводимо Щоб збори пройшли успішно, дотримуйтеся таких правил: «Залиште за дверима» поганий настрій. Починайте збори у встановлений час, без запізнень. Усміхніться, встановіть зоровий контакт із учасниками зборів. Обов’язково привітайте присутніх і зверніться до них із вступним словом. Почніть із визначення тем, проблем і аспектів, які порушуватимуте на зборах. До1,5години оптимальна тривалість батьківських зборів   Перші батьківські збори — перші кроки знайомства — відправна точка подальших взаємин батьків і працівників дитячого садка. Проведіть першу зустріч працівників закладу дошкільної освіти з батьками новоприбулих дітей так, аби в батьків не виникало бажання уникати зборів у майбутньому. Не варто перетворювати батьківські збори на офіційну науково-практичну конференцію з регламентованими виступами різних спеціалістів. Адже перші батьківські НЕзбори мають допомогти батькам зняти напругу і тривожність щодо адаптації малюків, вивести на шлях відкритості й довіри. Доречно, якщо спікером зібрання буде завідувач, який покаже, що він не просто обіймає керівну посаду, а особисто ознайомлений з усіма питаннями функціонування закладу дошкільної освіти (далі — ЗДО). Мета батьківських НЕзборів: ознайомити батьків із особливостями перебування дітей в закладі дошкільної освіти; подолати психологічні бар’єри всіх учасників освітнього процесу; активізувати просвітницьку роботу з батьками з формування педагогічної та юридичної компетентності; ознайомити батьків із нормативними документами, що регулюють організацію діяльності ЗДО. Починати знайомство різних людей, які згодом стануть єдиним цілим під офіційною назвою «Перша молодша група», слід у світлому просторому приміщенні ЗДО. Щоб бачити батьків, стільці розмістіть кружка або півколом. Це дасть змогу налагодити візуальний та емоційний контакт, налаштувати на відверту розмову. Розповідайте просто про важливі нюанси життя дитини, порадьте, як допомогти їй подолати труднощі та полегшити адаптацію до нових умов. Поясніть, чому хворіють новоприбулі діти. Розкажіть, за що відповідає вихователь.   Докладайте зусиль, аби перетворити дитячий садок для малюків на другу домівку. Будьте вдячні, що батьки обрали саме ваш садочок!   Які заходи з батьками провести в різних вікових групах Ставлення батьків до заходів у дитячому садку залежить від того, як у ньому організована освітня робота, наскільки активно в ній беруть участь педагоги та адміністрація. Щоб вибудувати ефективну взаємодію з батьками, вихователі шукають нові форми спілкування, але звертають мало уваги на зміст і методи. Проте саме від них залежать характер і результати контактів між вихователем і сім’єю вихованця. Що врахувати Що мають враховувати вихователі, коли планують взаємодію з батьками? Передусім — вік дітей, ступінь активності батьків і їхні запити. Особливості розвитку дітей тієї чи тієї вікової групи є основою для всіх заходів з батьками. Вихователі мають надавати підтримку в питаннях охорони здоров’я, розвитку й виховання дітей, зокрема розповідати їм, що важливо для дитини в даний період її життя, на що звертати першочергову увагу, чого навчати і що розвивати. Батьки також мають свої особливості. Найчастіше вихователі стикаються зі складнощами із так званими «важкими» батьками. Вони зарозумілі та не сприймають вихователя як авторитетну особу, байдужі до роботи дитячого садка. Серед батьків є активні, які приходять за першим запрошенням вихователя, готові брати участь у всіх заходах. Є пасивні батьки, які не виявляють ініціативу й завжди знаходять причину відмовити. Однак це не означає, що їх потрібно вилучити з кола спілкування. У цьому випадку вихователь має використовувати інші, найбільш придатні форми взаємодії. Які форми взаємодії обрати Професійна майстерність проявляється в умінні зацікавити батьків темою та змістом спілкування, показати значимість контактів для розвитку дитини, гнучко спланувати час зустрічі тощо. Вихователі можуть обирати традиційні та нетрадиційні форми взаємодії з батьками.   Традиційні форми: колективні — батьківські збори, групові консультації, конференції; індивідуальні — індивідуальні консультації, бесіди; наочні — папки-пересувки, інформаційні стенди, ширми, виставки, дні відкритих дверей тощо. Групові збори у закладі дошкільної освіти проводять три або чотири рази на рік, а спільні з усіма батьками вихованців — двічі (на початку і в кінці навчального року).   Нетрадиційні форми: інформаційно-аналітичні — опитування, тести, анкетування, «поштова скринька», інформаційний кошик; дозвільні — спільні тематичні розваги, дозвілля, свята, виставки; пізнавальні — групові консультації, тренінги, практикуми, дискусії; зібрання в нетрадиційній формі (КВК, «Педагогічне поле чудес», «Педагогічний випадок», «Що? Де? Коли?»); наочно-інформаційні — • інформаційно-ознайомлювальні (дні відкритих дверей, відеоролики, візитні картки ЗДО, буклети, листування по електронній пошті); • інформаційно-просвітницькі (газета для батьків, комп’ютерна презентація тексту, малюнки, діаграми про особливості розвитку, навчання та виховання дітей). На одні заходи батьки приходять як гості, на інших активно беруть участь у педагогічному процесі. Одні форми передбачають безпосередню взаємодію, інші — опосередковану. Як уникнути помилок Типові помилки, яких припускаються вихователі: прагнуть проводити багато заходів з батьками, що знижує їх якість і результативність; спрямовують зусилля не на вдосконалення знань, а на їх поширення; акцентують на участі батьків у різних заходах без занурення у проблему. Вихователі дотримуються загальних принципів і підходів взаємодії з батьками, разом із тим її зміст у кожній віковій групі завжди специфічний. Тему будь-якого заходу слід вибирати, враховуючи інтереси батьків, а також ті питання, які хвилюють їх у цей момент. Вихователь має розуміти, для чого організовує той чи той захід. Одна з причин стихійного спілкування з батьками — це невміння вихователів ставити конкретні завдання. Щоб спільно з батьками вибудувати індивідуальну траєкторію розвитку дитини, в першу чергу треба виявити особливості її виховання в сім’ї. Не менш важливо вивчити освітні запити батьків, їхні очікування, відтак спільно оцінити рівень психофізичного розвитку дитини. Серед головних завдань також: підвищити педагогічну культуру батьків у питаннях розвитку й виховання, інформувати про особливості вікового розвитку дітей, ознайомити з розвивальними іграми та вправами. Пропонуємо перелік форм взаємодії з батьками та пріоритетні завдання, які розв’язує вихователь в різних вікових групах (див. Додаток). Форми орієнтовані на групи активних і пасивних батьків. За допомогою цієї шпаргалки вихователі матимуть змогу скорегувати свої плани взаємодії з сім’ями вихованців у новому навчальному році. Батьківські збори — це ефективна взаємодія в «освітній тріаді» Перед нами тріадагравців: Діти + Батьки + Адміністрація. Щобгра на полібатьківськихзборів видалась успішною, треба продуктивно взаємодіяти з усіма членами команди. Універсальнапорада для всіхучасників: хочете, щоб вас почули? Почуйте, будь ласка, першими. Найважливішафункціябатьківськихзборів — командоутворююча. Інформативну, яка була до цьогопанівною, перебрали на себе соціальнімережі, тематичнічати у Viber. Під час пандемії батьки втратилизвичну точку опори. Тожорганізаторубатьківськихзборівспершу треба надати мамам і татам можливістьозвучити все, щотурбує, болить і викликаєнеприємніемоції. Знявшицюгострустресовуситуацію, сторонибудутьздатніухвалюватипродуктивнірішення і не перетворятьзбори на «сеанс масовоїпсихотерапії». Домовтесьіз батьками під час зборів бути «тут і зараз»: аналізуватиактуальніпроблеми, а не те, щобуломісяцьчирік тому. Встановіть правила: не переходити на особистості й не обговорюватиокремовзятудитину. Останнєможезустріти супротив: «Чому я взагалісюдиприйшов?» Саме тому збори, де вам потрібнаприсутністьусіхбатьків, проводьтепісляособистогоспілкування з мамами й татами. Навіть 5–7 хвилин персонального спілкуваннябуваєдостатньо, а формат обирайте самі: зустріч у ZOOM, звичайнийтелефоннийдзвінок, спільнакава, 10 хвилин дорогою на роботу, якіможна пройти разом. Дозвольте батькам спілкуватисяміж собою. Для цього перед зборамирозставтепарти в групі парами (на 4 місцякожна пара), а з приходом батьківподілітьїх на групи. Тіформигруповоїроботи, якігарнопрацюють з дітьми, чудовопоказують себе і з дорослими! Післяцьогообов’язковоозвучтеумову: «Розмовляємо фактами». Оціночнимсудженням — «ні», емоціям — «ні». Кожнагрупабатьківобираєспікера, який озвучить проблеми, називаючифакти. Післяозвученнявчительможеодразупрокоментуватиабозробитипомітку в блокноті, щобдатизворотнийзв’язоктрохизгодом. Про термінидомовляєтесьодразу.   Обираємоцікавівправи й формироботи на батьківськихзборах Обговорення в стиліspeed-dating Напевно, вичули про формат «швидкихпобачень» або ж speed-dating — кожні 3–7 хвилин люди послідовнопересідаютьвід одного столика зіспіврозмовником до іншого. Цявправачудовопрацює на батьківськихзборах! Отож, поділітьбатьків на двікоманди. Перша групапише на аркушахзапитання, відповіді на якіхочеотримати. Друга команда стаєнавпроти, це — відповідачі. Модератор каже: «А тепервимаєте одну хвилину на спілкування». За моїмдосвідом, люди встигаютьпоставити й обговорити 1–3 запитаннянавіть за такий короткий проміжок часу. Після того як хвилинаспливла, команда №2 робить один крок у бік, щобзмінитиспіврозмовника. За 7 хвилин батьки можутьотримативідіншихочікувані ними відповіді й відчути: «Я не один у своїйтривозі! Це треба вирішувати». Або ж, навпаки, приходять до розуміння, щоця конкретна їхня проблема не актуальна для всієї групи. Плюсивправи Батьки ділятьсяодне з одним практичними кейсами вирішення проблем і спірнихзапитань. А вчительпід час такоївправиінтенсифікуєспілкування, яке й так відбувалося б між батьками, але за межами школи й у форміпліток. Підводнекаміннявправи Першівідповіді на запитанняможуть бути доволіагресивними, але цянапругадужешвидкоспадає. Чергуєморізніформатиспілкування з батьками Індивідуальнізустрічі з батьками Проблеми конкретноїдитининіколи не слідвиносити на загальнібатьківськізбори — для цьогоіснуютьзустрічівіч-на-вічізбатьками.Мами й тати можутьдізнатися про індивідуальнідосягненнядитини та успішність (і прогрес) ізрізнихдисциплін, векторинавчального і творчогозростання. Вартообговорити і те, як комунікуєдитина, якімаєпсихологічніособливості. Я наполягаю на тому, щоб батьки під час індивідуальнихзустрічей заговорили першими й озвучили хвилювання, плани, побажання на майбутнє. А вихователь, у свою чергу, називатимереальніфакти про успішність, зони росту. Такізустрічі — чудоваможливість для батьківзрозуміти свою дитинукраще. Виховательможеїм донести і хороші, і тривожнімоменти, яких вони, можливо, вдома не бачать. Неформальнеспілкування з батьківськимколективом До неформального спілкуванняможнавіднеститренінги для батьків у ЗДО, днівідкритих дверей. Цього дня дверіЗДО не просто відчинені для батьків, дідусів і бабусь — вони проводятьіздітьмивесь день та активно залучені в процес. Батьківськізбори: командоутворюючіабонастановчі Загальнінастановчізбориможнапроводитина початку року. Обговорюються правила, цілі, відбуваєтьсясесія «Запитання-відповіді». Про командутворюючий формат батьківськихзборів ми говорили вище: наважтесяспробуватикількаігор, і випереконаєтесь, щобатьківськізбориможуть бути значнобільшконструктивними.  Мініпам’ятка правил комунікації на батьківськихзборах Факти, а не емоції. Соціальнадистанція не означаєвідстороненість. У жодномуразі не відсторонюйтесьвід проблем, а шукайтеновіформативзаємодії. Якісний і позитивнийзворотнийзв’язок — такий, «відякогохочетьсяжити». Пропонуйте алгоритм дій та кроків наперед і давайте людям час. Батькам потрібнообговорити й обдуматипочуте на зборах, провести трохи часу ізцієюінформацією, «порадитись» ізвідкритимиджерелами, а вжепотімприйнятивласнерішення. Якщо є проблемніпитання — не бійтесяїх, а одразуобговорюйте. Протемаєте бути суворим модератором обговорення. По-хорошомупровокуйтебатьків на озвученнявласнихспособіввирішенняситуацій і конкретних проблем. Озвучуйте, щовідповідальність за результат рівноціннорозподіленийміжусімаучасникамиосвітньогопроцесу.  

12:43 10.09.2022

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора