Мультимедійний супровід на уроках фізики та астрономії (презентації, аудіо-відеозаписи реальних лекцій, навчальні відеоролики, комп’ютерні моделі фізичних експериментів)
Відділ освіти
Кролевецької районної державної адміністрації
Тулиголівський ліцей
Використання ІКТ.
Мультимедійний супровід на уроках фізики та астрономії (презентації, аудіо-відеозаписи реальних лекцій, навчальні відеоролики, комп’ютерні моделі фізичних експериментів)
Підготувала:
вчитель фізики та математики
Руденко Т.В.
План
1. Вступ. Роль ІКТ в сучасній школі.
2.Основні напрями застосування комп’ютерної техніки на уроках фізики і астрономії.
3.Переваги та можливості ІКТ.
4. Найбільш ефективні навчальні мультимедійні засоби.
5. Застосування ІКТ на практиці.
6. Як я використовую на уроках мультимедійні засоби.Приклади застосування ІКТ.
7. Висновки.
8. Використана література.
«Добрим є те навчання, під час якого діти навчаються самі, а вчитель організовує й спрямовує їхню пізнавальну діяльність»
В. Сухомлинський
«Найважливіша умова успішної роботи школи - це багате, різностороннє інтелектуальне життя педагогічного колективу, допитливість, інтерес до нового в науці, постійний інтелектуальний ріст, удосконалення.»
В. Сухомлинський.
Вступ .
Прискорення темпу життя, великий потік знань, що впливає на сучасну людину, потребує від неї вміння швидко знаходити необхідне рішення, використовуючи для цього пошукові методи, користуючись великою кількістю різноманітних джерел інформації. У зв’язку з цим, серед традиційних форм та методик навчання, у педагогічній практиці все частіше використовуються інтерактивні методи.Стрімкий перехід сучасного суспільства до ери глобальної комп’ютеризації не може не викликати змін у викладанні навчальних предметів, в тому числі фізики.
Нові життєві умови, в які поставлені ми, висувають свої вимоги до формування молодих людей, які вступають у життя: вони повинні бути не лише обізнаними і вмілими, але й мислячими, ініціативними, самостійними. Вчителю необхідно постійно узгоджувати свою педагогічну діяльність із вимогами соціуму, вносити зміни, доповнення, модернізувати конкретні програми інноваційної діяльності.
Як зазначається в Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ столітті, одним з пріоритетів розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційних технологій, які розширюють можливості учнів щодо якісного формування системи знань, умінь і навичок, їх застосування у практичній діяльності, сприяють розвитку інтелектуальних здібностей до самонавчання, створюють сприятливі умови для навчальної діяльності учнів і викладача.
Інформаційні технології – це сукупність методів, засобів і прийомів, що використовуються з метою збирання, зберігання, опрацювання, розповсюдження, відображення і використання різноманітних даних задля інтересів і потреб користувачів.
Інформаційно-комунікаційні технології – це поєднання інформаційних технологій з комунікаційними для вирішення різноманітних задач сучасного освітньо-інформаційного процесу.
Інформаційно-комунікаційні технології містять якісно нові можливості для навчання і розвитку дитини, а тому потребують перегляд змісту й організації форм навчання .
Основні напрями застосування комп’ютерної техніки на уроках фізики і астрономії:
- підготовка друкованих роздаткових матеріалів (контрольні, самостійні роботи, дидактичні картки для індивідуальної роботи);
- мультимедійний супровід пояснення нового матеріалу (презентації, навчальні відеоролики, комп’ютерні моделі фізичних експериментів);
- проведення віртуальних лабораторних робіт;
- обробка учнями експериментальних даних (побудова таблиць, графіків, створення звітів);
- контроль рівня знань з використанням тестових завдань.
У мережі є багато готових програмних продуктів, які вчителі можуть використати під час проведення уроків із застосуванням нових інформаційних технологій. Подібні уроки дозволяють підвищити інтерес до вивчення предметів природничо-математичного циклу, активізувати їх пізнавальну діяльність, сприяють формуванню наукового світогляду. Останнім часом набули популярності електронні підручники, в яких можна знайти не тільки теоретичний матеріал, а й спостерігати різні фізичні явища, демонструвати досліди, виконувати лабораторні та самостійні роботи, розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку, подавати історичні відомості про видатних вчених тощо. Подібні уроки дозволяють підвищити інтерес до вивчення предметів природничо-математичного циклу, активізувати їх пізнавальну діяльність, сприяють формуванню наукового світогляду, полегшувати підготовку вчителя до уроку та залучати до цього процесу учнів.
Крім готових програмних засобів використовуються й власні методичні розробки, наприклад, презентації, які сприяють розвитку інтересу до предмету і розширюють знання учнів з даної теми. А різні тестуючі системи полегшують контроль та оцінку знаньучнів.
У нашому навчальному закладі комп’ютер використовується досить часто на уроках фізики та астрономії:
у позакласній роботі.
Переваги та можливості ІКТ
Людина, що освоїла персональний комп’ютер , швидко переконується, що з його допомогою можна робити безліч справ більш продуктивно, ніж без нього.
Комп’ютер, що має доступ до Інтернету, може допомогти вчителю, учню в отриманні різноманітної і корисної додаткової інформації.
Комп’ютер з ППЗ, електронними підручниками, мультимедіа в руках учителя стає дуже ефективним технічним засобом навчання. Одночасно впливаючи на зоровий та слуховий аналізатори він оперативно відповідає на дії користувача, підтримуючи справжній зворотний зв'язок, тобто працює в інтерактивному режимі. Все це дозволяє вивести сучасний урок на якісно новий рівень;
- підвищувати статус вчителя;
- впроваджувати в навчальний процес інформаційні технології;
- розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку;
- використовувати різні форми навчання та види діяльності;
- ефективно організовувати контроль знань, вмінь та навичок учнів;
- полегшувати та вдосконалювати розробку творчих робіт, проектів, рефератів.
Процес організації навчання школярів з використанням ІКТ дозволяє: зробити цей процес цікавим за рахунок новизни і незвичності такої форми роботи для учнів; зробити його захоплюючим і яскравим, різноманітним за формою за рахунок використання мультимедійних можливостей сучасних комп’ютерів; ефективно вирішувати проблему наочності навчання, розширити можливості візуалізації навчального матеріалу, роблячи його більш зрозумілим і доступним для учнів, вільно здійснювати пошук необхідного школярам навчального матеріалу у віддалених базах даних завдяки використанню засобів телекомунікації, що надалі буде сприяти формуванню в учнів потреби в пошукових діях.
У сучасному суспільстві джерелом знань може виступати не тільки вчитель, а й комп'ютер, телевізор, відео. Учні повинні вміти осмислювати отриману інформацію, трактувати її, застосовувати в конкретних умовах; водночас думати, розуміти суть речей, вміти висловити думку. Саме цьому сприяють інтерактивні технології.
ІКТ відкривають нові можливості для створення віртуального простору, в якому стає можливим демонстрування процесів, які в реальності недоступні в умовах класної кімнати.
Переваги для вчителя:
полегшення праці вчителя;
індивідуалізації навчання;
збільшення швидкості одержання інформації;
можливість моделювання й демонстрації процесів, не доступних для спостереження в умовах школи.
Переваги для учнів:
робить урок цікавішим, надає більших можливостей для участі в навчальному процесі, розвиває мотивацію;
учні починають розуміти складні ідеї завдяки більш зрозумілого й динамічного поєднання матеріалу;
розвиває особистісні й соціальні навички, учні працюють творчо, стають впевненішими в собі.
Діти набагато краще засвоюють і пізнають те, що їм цікаво, тобто в учнів має виникнути потреба в інформації або в певній діяльності, а комп’ютер сам по собі є потужним мотиваційним поштовхом на сучасному етапі навчання, оскільки всі сфери діяльності суспільства комп’ютеризовані.
Найбільш ефективними навчальними мультимедійнийними засобами вважають:
моделювання реальних об’єктів;
відеодемонстрації;
навчальні фільми;
комп’ютерні тренажери;
мультимедійні підручники;
мультимедійні презентації, використання власного блогу.
Недоліки і проблеми використання:
не враховуються особливості групи чи класу, дуже важлива роль вчителя;
не забезпечується розвиток мовної, графічної і писемної культури учнів;
діалог з програмою мало емоційний, монотонний;
від учителя потрібні спеціальні знання;
багато неякісного програмного забезпечення (а вірніше відсутність офіційного ПЗ), не враховується специфіка роботи з учнями та зміст шкільних програм.
Я застосовую інформаційні технології в наступних напрямах:
- мультимедійні фрагменти уроків;
- підготовка дидактичних матеріалів для уроків;
- використання готових програмних продуктів з фізики;
- пошук необхідної інформації в Інтернеті в процесі підготовки до уроків і позакласних заходів;
- розробляю тести, використовуючи готові програми;
- організації позаурочної діяльності учнів.
Уміле поєднання комп'ютерних технологій і традиційних методів викладання фізики дають бажаний результат: збільшується рівень засвоєння знань з фізики й усвідомлення їх практичного застосування. Використання нових засобів навчання ? це є засіб підтримки зацікавленості предметом. Зокрема, мультимедійні засоби не лише підтримують бажання пізнавальної діяльності, а й осучаснюють предмет, роблять його більш близьким і наочним.
Я використовую на уроках мультимедійні засоби. (звичайно не на всіх)
Мультимедійні засоби я використовую практично на всіх етапах уроку:
- під час мотивації як постановка проблеми перед вивченням нового матеріалу;
- під час перевірки домашньої роботи;
- відеофрагменти як моделювання йдемонстрації реальних процесів під час пояснення нового матеріалу;
- під час пояснення нового матеріалу як ілюстративний матеріал;
- відеоролики під час вивчення нового матеріалу з фізики та астрономії;
- під час повторення й узагальнення;
- під час розв’язування задач;
- проведення позакласних заходів;
- для підготовки до ЗНО;
- підготовка до ЗНО з використанням комп’ютерних тренажерів;
- для контролю знань: роздруковані завдання, комп’ютерні тести
Головним є те, що залучення ІКТ в навчальний процес на будь-якому його етапі сприяє урізноманітненню предметної діяльності учнів, надає можливості для різнобічного саморозвитку особистості дитини, підвищує мотивацію при отриманні якісної освіти.
Вивчення питання щодо використання ППЗ при вивченні фізики показало доцільність їх впровадження у навчально-виховний процес.Використовуючи метод проектів, роботу в групах і парах, можливості Internet, ми розкриваємо творчий потенціал учнів, які отримують мотивацію для особистісного розвитку і навчання.
Висновок
Застосування ІКТ, конструювання уроків-презентацій надає уроку новизни, дозволяє за короткий відрізок часу подати великий об’єм матеріалу, але подати його так, щоб учні поглибили, деталізували їх через виникнення нових яскравих образів та асоціацій.
Мультимедійні презентації поліпшують наочність подачі матеріалу. До того ж мультимедійні презентації на 10-15% прискорюють темп уроку. Усе добре. Якщо знати міру.Як вважають експерти:
40% навчального часу слід відвести традиційним формам занять;
40 % - формам із використанням ІКТ;
20% - самоосвітній діяльності.
Отже, так як сучасне інформаційне суспільство ставить перед школою завдання підготовки випускників:
- здатних гнучко адаптуватися у різних життєвих ситуаціях;
- самостійно критично мислити; грамотно працювати з інформацією;
- бути комунікабельними, контактними в різних соціальних групах;
- самостійно працювати над розвитком власної моральності, інтелекту, культурного рівня, ІКТ стають невід’ємним атрибутом навчального процесу.