Дистанційне навчання від 21 .04.2020
24.04.2020 |
Ідея одухотворення життя й відновлення втрачених зв'язків у драмі-феєрії М. Метерлінка «Синій птах»— «Синій птах», одна з найвідоміших п’єс М. Метерлінка, належить до жанру феєрії. Ознаками цього жанру є химерно-казковий сюжет, фольклорні та міфологічні образи, умовність простору і часу, символізм ситуацій і образів, ліризм, узагальнений зміст, наявність яскравих сценічних ефектів. П’єса «Синій птах» цілком відповідає законам цього жанру. Словникова робота (запис до зошитів) Драма-феєрія — це п’єса з казково-фантастичним сюжетом і персонажами. Феєрія — театральна чи циркова вистава, побудована на фантастично-казковому сюжеті, у якій з метою вразити глядача використовують різноманітні сценічні ефекти. В основі сюжету — казкова подорож дітей бідного дроворуба в пошуках Синього птаха, який принесе здоров’я і щастя хворій дівчинці — онучці сусідки Берленґо (феї Берилюни). Фольклорний мотив пошуків цілющого зілля дає авторові змогу провести своїх героїв — дівчинку Мітіль і хлопчика Тільтіля — через багато випробувань, що допоможуть їм відкрити вічні цінності і сенс життя, а саме: за Синім птахом (символом щастя) не потрібно ходити далеко, щастя поруч. Однак його потрібно побачити в реальному повсякденному житті — у батьківській любові, у турботі про ближніх, милосерді і безкорисливості. Образ Синього птаха багатозначний він також символізує пошуки істини, пізнання таємниць природи. Це споконвічне прагнення людства вимагає мужності, оскільки природа не хоче віддавати свої таємниці, а істину не можна відкрити раз і назавжди — вона нескінченна. У такий спосіб фантастично-казковий сюжет, властивий жанру феєрії, наповнюється філософським змістом. Автор зображує блукання людської душі у Всесвіті в пошуках істини й гармонії, її зустріч із добром і злом. Образи п’єси. У сюжеті п’єси переплетено два пласти — реальний і фантастичний. Реальні життя в сім’ї дроворуба, обстановка в його бідній, але не вбогій хатині, час, коли відбувається дія,— ніч напередодні різдва різдвяний мотив — чекання чуда і народження людини — так само дістає реального втілення. Діти після фантастичної подорожі уві сні прокинулися мудрими і щасливими, оскільки здійснилося диво народження в них душі. Згадаймо: на початку п’єси Тільтіль на запитання феї Берилюни, чому він не хоче розставатися зі своєю горлицею, відповідає: «Тому що вона — моя». Тепер, після довгих пошуків, випробувань, труднощів і поневірянь, що випали на їхню долю на цьому нелегкому шляху, він готовий відразу і безкорисливо її віддати. Милосердя і любов до ближнього — умова цього дива. Фантастичний план сюжету, крім подорожі, задіює персонажів, які розділяють з дітьми їхнє повсякденне існування і враз оживають чи олюднюються. Це Хліб, Молоко, Вода, Кішка і Пес. Їхню казковість підкреслено традиційними характерами й описом костюмів однак і вони символізують сили добра і зла. Пес Тіло виступає в ролі вірного Санчо Панси. Хліб залежно від обставин допомагає або шкодить дітям. Кішка — втілення зрадництва і підступництва — уособлює ворожі людині демонічні сили, разом з Ніччю вона охороняє таємниці Буття. Скориставшись довірливістю дітей, Кішка приводить їх у ліс на вірну загибель від дерев і тварин, що страждають від «жорстокості і дивовижної несправедливості людини». У такій алегоричній формі автор стверджує, що природа неохоче відкриває таємниці Буття і людина може це зробити лише шляхом гармонійної взаємодії з нею. Підпорядкована розкриттю її філософського змісту, п’єса поділяється на п’ять дій, дванадцять картин, що є досить самостійними епізодами. Ці картини об’єднані між собою авторською ідеєю і наскрізними персонажами, відбивають етапи духовного розвитку дітей — майбутнього людства. Зустрічі з алегоричними персонажами в символічних ситуаціях, кожний з яких несе свою мораль, збагачує досвід і виховує душу Тільтіля й Мітіль. Так, у Країні Спогадів (дія II, картина 3) серед померлих родичів вони усвідомлюють благородну потребу поважати пам’ять предків. У садах Блаженств (дія IV, картина 9) діти дізнаються про різні цінності в людському житті. Одні Блаженства уособлюють плотські насолоди, убогі радості — це «гладкі земні Блаженства» (бути багатим, віддаватися лінощам, надмірностям у їжі й питві, багато спати, бути пихатим і т. ін.). Їм протистоять інші Блаженства (тобто цінності). Порівняно з першими вони непомітні і навіть сірого кольору (наприклад, Блаженство любити батьків). Але саме Блаженство Чистих Радощів, Безневинних Думок, Зимового Вогнища, Блаженство милуватися красою природи і — найголовніше — відчувати Материнську Любов сповнюють життя людей високим змістом і духовністю. Зустріч дітей з Материнською Любов’ю є психологічною кульмінацією п’єси. Отже, в алегоричних і символічних образах п’єси стверджуються моральні цінності: перевага добра над злом, духовності над ситою вульгарністю, чеснот над пороком. Ці істини відкриваються дітям і створюють духовний світ Тільтіля й Мітіль. Царство Майбутнього — заключний етап у подорожі дітей. Його головна дійова особа — Час, бородатий старий з косою і пісковим годинником. Зовнішність персонажа, його характер і функція традиційні — він невблаганний, байдужий до сліз і умовлянь, строго дотримує порядку. У такий спосіб автор стверджує думку про покірність людини часу і долі, але поряд із цим він переконаний у високому покликанні людей: «На землю голіруч не пускати». Час у феєрії подано не тільки в алегоричному образі, а й в інших проявах: у його конкретному прояві (дія п’єси — вечір напередодні Різдва, одна ніч — час сну), а також у властивому цьому жанру умовному вимірі. Цей потік часу виходить за межі життєвого досвіду дітей. Так, подорож за Синім птахом відбувається уві сні. Час сну і сновидіння не збігається. Наприкінці п’єси на це вказано: минула і «тільки одна ніч», і цілий рік. З драмою-феєрію М. Метерлінка можна порівняти п’єсу Лесі Українки «Лісова пісня».
Композиція казки-феєрії М. Метерлінка «Синій птах»
Інтерактивна вправа «Закінчи речення» · Доповніть речення, зважаючи на особливості драми-феєрії М. Метерлінка «Синій птах»: • Синій птах — це символ... • сюжет твору — це... • конфлікт драми — це... — Герої філософської п’єси-казки «Синій птах» — це образи-символи, які втілюють панівні на землі сили. Це людина, рослини, тварини, стихії Світла, Вогню й Води, Душі, Хліба, Молока, Годин — усе те, із чого утворено людський світ. Дуже часто людина живе на землі, не помічаючи довкола нікого і нічого, крім таких, як сама . їй здається, що лише вона наділена душею і всі таємниці світу нею розгадані. Але це не так. За допомогою чарівного каменя, який відкриває істинний зір, Тільтіль і Мітіль, головні герої п’єси, бачать світ таким, яким він є насправді — одухотвореним, прекрасним (а інколи — страшним), сповненим таємниць, ще не звіданих людством. У цьому світі минуле, сучасне і майбутнє перебувають поряд і пронизують одне одного: Тільтіль і Мітіль зустрічають і своїх давно померлих рідних, і ще не народженого брата. Виявляється, людина відповідає не лише за себе, а й за всіх своїх предків і нащадків, тому що увесь її рід — єдине ціле, одна нескінченна лінія. VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Опрацювати матеріал уроку . Дібрати цитати для характеристики образів героїв драми-феєрії М. Метерлінка «Синій птах». ?https://www.youtube.com/watch?v=hqQyS6mud7I |
||||||||||||||||
08.05.2020 |
Контрольна робота .Перехід до модернізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці . І варіант Початковий і середній рівні (кожна правильна відповідь — 0,75 бала; усього — 6 балів) 1. Ш. Бодлер започаткував модерністську течію: а) футуризм; б) символізм; в) імпресіонізм. 2. Провідний мотив збірки «Квіти зла»: а) невідворотності людської долі; б) несумісності реальності й ідеалу; в) безрезультатності пошуку краси. 3. «Альбатрос» належить до циклу віршів: а) «Сплін та ідеал»; б) «Паризькі картини»; в) «Квіти зла». 4. Автором збірки «Квіти зла» є: а) Ш. Бодлер; б) В. Вітмен; в) Ф. І. Тютчев. 5. «Пісню про себе» написав: а) В. Вітмен; б) А. А. Фет; в) А. Рембо. 6. Символісти вважали своїм предтечею: а) Ф. І. Тютчева; б) В. Вітмена; в) Ш. Бодлера. 7. Імпресіонізм та символізм — течії: а) романтизму; б) модернізму; в) реалізму. 8. Прагнення інтуїтивного пізнання дійсності через символ, відмова від сприйняття світу через конкретні образи характерні для: а) символістів; б) імпресіоністів; в) декадентів. Достатній рівень (кожна правильна відповідь — 1,5 бала; усього — 3 бали) 9. Поясніть символіку вірша Ш. Бодлера «Альбатрос». 10. Розкрийте значення поняття декаданс. Високий рівень (3 бали за правильну, повну й аргументовану відповідь) 11. Виконайте одне із завдань. а) Проаналізуйте одну з поезій Ш. Бодлера. б) Напишіть есе «Філософські проблеми, порушені В. Вітменом у віршах збірки «Листя трави»». II варіант Початковий і середній рівні (кожна правильна відповідь — 0,75 бала; усього — 6 балів) 1. У творах Ш. Бодлера присутні ознаки напрямів: а) модернізму й реалізму; б) модернізму й романтизму; в) романтизму й реалізму. 2. Збірку Ш. Бодлера «Квіти зла» відкриває вірш: а) «Альбатрос»; б) «До читача»; в) «Благословення». 3. Провідна тема сонета «Альбатрос»: а) людина та природа; б) поет і натовп; в) мистецтво й поет. 4. Збірку «Листя трави» написав: а) Ш. Бодлер; б) В. Вітмен; в) Ф. І. Тютчев. 5. «Батьком верлібру» часто називають: а) Ф. І. Тютчева; б) А. А. Фета; в) В. Вітмена. 6. До модернізму належать: а) романтизм та імпресіонізм; б) імпресіонізм та символізм; в) символізм та реалізм. 7. Настрої песимізму, занепаду, розчарування характерні для літератури: а) декадансу; б) естетизму; в) романтизму. 8. Особистість, здатна перетворити мрію на дійсність, здолати розрив між ідеалом і дійсністю,— такий ліричний герой характерний для: а) імпресіонізму; б) символізму; в) неоромантизму. Достатній рівень (кожна правильна відповідь — 1,5 бала; усього — 3 бали) 9. Розкрийте значення поняття символізм. 10. Поясніть символіку вірша А. Рембо «Голосівки». Високий рівень (3 бали за правильну, повну й аргументовану відповідь) 11. Виконайте одне із завдань. а) Проаналізуйте одну з поезій А. Рембо. б) Напишіть есе «Бодлер — пізній романтик і один із засновників символізму».
|
||||||||||||||||