A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Тулиголівська гімназія Кролевецької міської ради

Цікава економіка Вчитель Калюжна Н.В.

18.03.- 01.04.2020

 

Функції, властивості грошейкі дають змогу стати універсальним засобом обміну.

 

Пригадай подорож на галявину Бартер.
Чи завжди є можливість зробити обмін?
Якими були перші гроші?
З якої причини вони виникли?

 

Перша функція грошей - засіб обміну, обігу.

Функція - робота, коло діяльності.

 

Чи зручні були товарні гроші? Чому? Що прийшло на зміну товарним грошам? Чи краще були нові гроші? Чим?

А якими грошима ми користуємось сьогодні найчастіше?


1.  Роздивись наші грошіЯк вони зроблені?

Назви властивості грошей. Чи відповідають цим властивостям сучасні гроші?


2.  Пригадай вірш К. Чуковського «Муха-цокотуха».

Муха, муха-цокотуха,
Позолоченное брюхо.
Муха по полю пошла,
Муха денежку нашла,
Пошла муха на базар
И купила самовар.

Для чого муха використала гроші?


3.  Прочитай уривочок із чеської народної казки „Кмітлива батрачка"

- Працюй, Марися, говорить їй пан, - на совість. А я тобі у нагороду теличку дам. Теличка-то не гірше за гроші...
Теличка, яку пан обіцяє дівчинці дати як плату за роботу, прирівнюється до грошей.


Друга функція грошей - засіб плати. Особливим товаром виступають ресурси - природні (земля), капітальні, трудові, коли власники цих ресурсів отримують плату, наприклад заробітну. В цьому випадку гроші виступають як засіб плати.

 

Як дізнатися, який з будинків вищий? Як визначити, який з товарів важчий? Як визначити, що дорожче: 1 Зошит чи 1 пиріжок


Третя функція грошей - міра вартості

 

4.  Пригадай уривок з «Казки про царя Салтана» О.С Пушкіна. Подумай яку ще роботу виконують у ній гроші і які вони? (Підкресли слова, що стосуються грошей).

Белка песенки поет
Да орешки все грызет,
А орешки не простые –
Все скорлупки золотые,
Ядра чистий изумруд;
Слуги белку стерегут,
Из скорлупок льют монету
Да пускают в ход по свету;
Девки сыплют изумруд
В кладовые да под спуд...

 

Країни всього світу ведуть торгівлю одна з однією.

Четверта функція грошей - світові гроші.

 

5.  Подумай, на яку функцію грошей вказують наступні рядки з чеської народної казки „Золота вершина" та української народної казки „Язиката Хвеська"? Підкресли рядки, які вказують на цю функцію.

...Парубок він був працьовитий, привітний, всі його любили.
...Пропрацював він три роки помічником садівника, копійку вмів зберігати і накопичив декілька золотих.
      (Чеська народна казка „Золота вершина")


От раз поїхав Петро орати та й виорав гроші, скарб...
      (Українська народна казка «Язиката Хвеська»)


П'ята функція грошей - засіб накопичування, нагромадження.


6.  Здогадайся, з яких це казок і про яку функцію грошей йде мова.

От біжить лисиця, а хлопці товар женуть. Здорові були, хлопці! Здорова, здорова, лисичко - сестричко! Проміняйте мені бичка - третячка за маковий пиріжок.

 

Були собі дід та баба. Поїхав дід у ярмарок та й купив собі козу.
Я коза-дереза,
За три копи куплена,
Пів бока луплена.

 

- Чоловіче добрий, де ти бачив, щоб коня продавали без уздечки? І передать ніяк...
- Як хочеш, а недоуздок мій! - каже чоловік.
- Ну, батю! Я тобі ще 5 карбованців накину, тільки з недоуздком.
Чоловік подумав: недоуздок якихось там 3 гривні вартий, а циган дає 5 карбованців!

 

- Розрахуюсь, якщо так! -І мужик дістав п'ятак -Розрахуюсь по-простому: Дві копійки - за солому, А останнє - за харчі. На п'ятак мій!

 

На третій день Мороз Іванович сказав Рукодільниці:
- Спасибі тобі, розумна ти дівчина. Добре ти мене, старого, потішила і я в тебе в боргу не залишусь. Ти знаєш: люди за рукоділля гроші отримують. Так ось тобі відерце, а у відерце я насипав цілу жменю срібних п'ятаків, та більш того, ось тобі на пам'ять діамантик - хусточку сколювати.

Паничі вискочили з лісу:
- Це твій хорт? -Мій!
- Добрий хорт! Продай його нам.
- Купіть.
- Що тобі за нього ?
- Триста карбованців без ретязя.
- Ну, бери гроші, - давай хорта.

 

Подумай і запиши, у яких ще казках або мутфільмах мова йде про гроші. Які вони і яку функцію виконують?

Опрацювати конспект, дати відповіді на запитання

 

08.04.2020

Поняття обміну товару на гроші як продажу.


Пригадай!

Яку роботу-функцію найчастіше виконують гроші?

 Допоможе в цьому тобі уривок з вірша Анатолія Костецького «Неуважна сороканіжка».

Сороканіжка жила за містом
У дальнім лісі, в хатинці з листя.
Вставала рано, до сходу сонця,
І на роботу ішла босоніж.
Але ходити по травах росних
Недуже зручно, коли ти босий:
Так можна нежить за мить схопить!
То що ж робити? Взуття купить!
І от у Київ прийшла вона.
До магазину зайшла сумна,
Та й каже гірко: - нема життя!
Скоріше дайте мені взуття!..
Туфлі чудові - на всяку погоду,
Капці - для дому, кеди - для спорту,
Ще й ковзани, для злої зими,
Глибокі калоші - носить восени.
Усе придбала сороканіжка
І зразу взула на кожну ніжку.

 

Про кого йдеться у вірші?____________________________.
Ким вона виступає?___________________________________.
А ще хто?
____________________________________________.

 

15.04.2020

 Обмін грошей на товар як покупки; кількість грошей; ціна.

 

1.  Пригадай уривок з вірша Анатолія Костецького «Неуважна сороканіжка».

Запиши, яке взуття купила сороканіжка.________________________________________

Чи все взуття коштує однакову кількість грошей, тобто чи однакова його ціна?______


Ціна - кількість грошей, яку треба заплатити за товар чи послугу.
Дізнатися, чому ціна на різні товари неоднакова, допоможе розповідь про те, як Мишко ціну призначав


2.  Обміркуй ситуації.

Ситуація 1.

В двох сусідніх лісових магазинах продавали вишні.  В одному магазині по 5 лісових гривень за 1 кг, а в другому - по 6 лісових гривень.

Як ти гадаєш: в якому магазині товар продадуть швидше? Чому ціна на вишні різна?


Ситуація 2.

Однакові цукерки продаються в упаковках різного розміру. Одна упаковка коштує 4 лісових гривні, а друга - 5 лісових гривень.

Чому ті ж самі цукерки в різних упаковках мають різну ціну?


Ситуація 3.

Чому всі машини чи ляльки мають різну ціну?


Ситуація 4.

Які фрукти дешевші, а які дорожчі в Україні: груші чи банани? А в Африці?

Чому?_____________________________________________


Ситуація 5.

Які абрикоси коштують дорожче на ринку: свіжі чи трішки зім'яті?

Чому?_____________________________________________


Ситуація 6.

Якщо ціна на деревину стала вище, що стане з ціною меблів?

Отже ціна залежить від:___________________________


Ціна — грошовий вираз вартості товару чи послуги. При призначенні ціни враховуються витрати, пов'язані з виробництвом товару чи наданням послуги. Ціна визначається попитом та пропозицією.

Неуважна сороканіжка

Сороконіжка
жила за містом,
у дальнім лісі,
в хатинці з листя.

Вставала рано,
до сходу сонця,
і на роботу
ішла босоніж.

Але ходити
по травах росних
не дуже зручно,
коли ти босий:
так можна нежить
за мить
схопить!

То що ж робити?
Взуття купить!

2

І от у Київ
прийшла вона.
До магазину зайшла,
сумна,
та й каже гірко:
— Нема життя!
Скоріше дайте
мені
взуття!..

3

За мить
продавець,
до візитів звиклий,
сороконіжці
дав черевики,
чоботи гарні —
ходити в негоду,
туфлі чудові —
на всяку погоду,
капці —
для дому,
кеди —
для спорту,
ще й ковзани —
як кататись охота,
валянки теплі —
для злої зими,
глибокі галоші —
носить восени...

Усе придбала
сороконіжка,
відразу взула
на кожну ніжку,
розвеселилась —
чи не до сліз! —
і почвалала додому,
в ліс,..

4

Але бідасі
не стало краще,
бо неуважна була,
нещасна:
усе на світі
могла поплутать,
і геть не знала,
коли що взути...

Ходити в гості
у туфлях треба,—
сороконіжка
крокує в кедах!

У лузі літнім
гаса вона
чомусь не в кедах,
а в ковзанах!

А замість капців
сороконіжка
важкі калоші
кладе під ліжко!..

5

Отак ходила вона,
страждала,
та якось вранці
собі сказала:
— Хай буде людям
оте взуття!
Сороконіжкам —
це не життя!..

І з тої днини,
напевне, й досі
сороконіжки
гуляють босі...

22.04.2020

Професії.

 

Коли одна людина виготовляє якісно тільки один товар, це спеціалізація. Спеціалізація призвела до появи різних професій (від спеціальність, професія).

 

3.  Прочитай вірш О. Орача "Ким бути?"

 

Той хоче бути космонавтом,
Той капітаном хоче буть...
Я теж подумав: ким же стати,
Яку в житті обрати путь?
Звичайно, лікарем би добре...
Або артистом - слава й честь!..
Чи прикордонником хоробрим. -
Наказ: "Назад - ні кроку!" -
Єсть!!!"
А можна б інженером стати,
Учителем - дітей учить.
Складним наукам научити,
І головній науці - жить.
Професій безліч е цікавих,
Але свою вгадати як -
Щоб добре діло й добра слава?
І я собі міркую так:
Потрібно лікувать хвороби
Й водити в космос кораблі,
Та я ж із роду хліборобів,
Весь родовід мій - од землі,
Степ перейти - життя прожити,
То не такі прості слова.
Життя утворено від жита,
Бо хліб усьому голова.


4.  Випиши назви професій, які ти знайшов у вірші, розподіляючи за буквами алфавіту.
Допиши свої приклади професій.

 

 

 

Чи може одна людина зробити будь-який товар, наприклад, книгу, підручник?
А якщо цю книжку будуть робити багато людей?


5.  Дізнатися, люди яких професій виготовляли книжки, підручники допоможе тобі вірш С. Маршака "Як друкували книгу?" Підкресли всі професії, які ти знайдеш у ньому.

 

До мене у житті не раз
Зверталися малята:
- Ми просимо мерщій для нас
Свій вірш надрукувати!
Малята любі, я писати
Для вас готовий вірші,
Та я не вмію друкувати, -
Друкують люди інші.
Я був на фабриці такій,
Де вам готують книжки.
Там у майстерні чарівній
Єсть ящики без кришки.
їх люди касами зовуть,
Свинцеві букви в них живуть:
Грубенькі
І тоненькі,
Великі
І дрібненькі.
Складач же знає, де який
Друкарський знак у схові,
Він ставить їх у ряд стрункий -
І от рядки готові.
Пускають по рядах валок
І віддрук відтискають,
Щоб не було там помилок -
Уважно розглядають.
Як аркуш зібрано, мерщій
Складач сторінки в'яже,
А круглий вал в машині тій
їх фарбою помаже.
А палітурник зшиє враз,
Обріже їх ножами;
Оправить в найкоротший час -
І книга перед нами!
Книжки приємно прочитать,
А спробуй їх створити!
Тонке мистецтво - друкувать,
Якого треба вчити.
Хто книгу дав нам? Лісоруб?
Цех деревної маси?
Чи, може," фабрика без труб,
Де шрифт беруть із каси?
Папір нам комбінат зробив,
Що паперовим зветься.
Але у нас про друкарів
Розмова нині йдеться.
Складна робота - друкувать.
І друкарям з любов'ю
Ми мусим щастя побажать,
І успіху, й здоров'я!

 

Безумовно, так друкували книги багато років тому. І професії, які ти знайшов у вірші - вже в минулому. Зараз виконувати це складне діло допомагає комп'ютер та людина, яка працює на ньому.

 

У кожну річ вкладено труд багатьох людей, тому до речей треба ставитися бережливо, з любов'ю.


Пригадай казки, мультфільми, у яких розповідається про героїв різних професій.

https://rada.info/upload/users_files/24010718/62a2184bce11f04f48cddc4f282f0799.ppt

 

Дата: від до Скинути

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора