Англійська мова вчитель Мороз А.М.
Дата | Тема | Домашнє завдання |
13.03.2020 |
Шкільне життя. Заохочення та покарання. |
читати вправу 3, с.98 |
16.03.2020 | Шкільні правила. Модальна дієслова | Написати правила, яких повинні дотримуватись учні в школі, виконати тестові завдання https://learningapps.org/1491485 |
18.03.2020 | Школа в моєму житті |
Написати твір "Школа для мене це...", Опрацювати матеріал Модальне дієслово MUSTНаше наступне дієслово – MUST. Ми використовуємо його, коли хочемо висловити:
А ще HAD TO замінює MUST у минулому часі, тому що MUST не має такої своєї форми. Ось як буде виглядати речення з прикладу вище, якщо поміняти в ньому час на минулий: When using trains, passengers had to purchase tickets to their destinations. Модальне дієслово MIGHTЧим же відрізняється MIGHT? Воно теж має декілька значень:
|
20.03.2020 | Школа в моєму житті. Модальні дієслова |
Дієслово саn (могти, уміти) передає володіння фізичної або розумової здатністю, вмінням. Наприклад: He can lift me up with one hand - він може підняти мене однією рукою. I can play football - я вмію грати в футбол. У passive дієслово can перекладається як дозвіл «можна»:, негативна форма can not – «не можна» (Наприклад: How can survive this lie? - чи можна пережити цю брехню? It can not be done - це не можна виконати). У поєднанні з дієсловами, що позначають почуття і сприйняття (to see, to hear, to feel, to smell, to taste і т. д.) Модальне дієслово can перекладу не має. Для вираження більш ввічливого прохання про дозвіл замість can може вживатися форма could (Could I have this book with me? - можу я взяти цю книгу з собою?). Смисловим еквівалентом модального дієслова can є словосполучення to be able, яке застосовується замість його відсутніх форм. Дієслово may (можу?, можемо?, може?) Передає дозвіл (дозвіл), можливість, припущення. Часто застосовується для того, щоб попросити або дати дозвіл. Наприклад: He may already come in - Він уже може увійти. She may be a good driver - Вона може бути хорошим водієм. Форма минулого часу might (міг би) має значення припущення, але меншою мірою впевненості, ніж may, або докору. Наприклад: He might do it, but this is unlikely – він міг би це зробити, але це малоймовірно. You might learn it – ти б зміг це вивчити (але не зміг). Дієслово must (повинен, потрібно, треба) висловлює крайню, що не терпить заперечень необхідність, моральний обов'язок, наказ. Наприклад: You must hurry – ти повинен поспішати. I must stop smoking. - мені необхідно кинути палити. Модальний дієслово must застосовується прямо тільки в теперішньому і майбутньому часі, щодо минулого часу застосовується тільки в непрямій мові (He said that I must pay for it in full – він сказав, що я повинен заплатити за це сповна), або замінюється еквівалентним словосполученням have to. Вставте модальні дієслова can, may, must. 1. I have forgotten my own language and ___ speak nothing but yours. 2. We ___ go somewhere. We ___ not wander about for ever. 3. But I think you ___ have told us this half an hour ago! 4. You ___ see much of interest there. 5. I did not hear him return to the room. I ___ have been asleep. 6. You _ have mistaken him, my dear. He ___ not have intended to say that. 7. It seemed possible they ___ return. 8. No good looking back; things happen as they ___ . 9. To be ashamed of his own father is perhaps the bitterest experience a young man ___ go through. 10. How ___ you let things slide like that, Dick? 11. I think you __ be glad of some coffee before you start back to your hotel. It's such a cold night.
|
30.03.2020 | Шкільне життя. Модальні дієслова |
Модальне дієслово need вживається для вираження необхідності виконати певну дію. Як правило, це модальне дієслово використовується тільки в питальних та заперечних реченнях. В якості модального дієслово need використовується з формою простого інфінітиву смислового дієслова без частки to та має тільки одну форму теперішнього часу (Present Simple). Для утворення речень в минулому та майбутньому часі модальне дієслово need заміняється на смислове дієслово to need (мати потребу). Виконати завдання; Вставте модальні дієслова can, may, must, need. 1. Peter _____ return the book to the library. We all want to read it. 2. Why _____ not you to understand it? It is so easy! 3. _____ we do the exercise at once? – Yes, you _____ do it at once. 4. _____ you pronounce this sound? 5. You ____ not have bought this meat: we have everything for dinner. 6. I _____ not go out tonight: it is too cold. 7. _____ I take you pen? 8. We _____ not carry the bookcase upstairs ourselves: the workers will come and do it. 9. When _____ you come to see us? – I _____ come on Sunday. 10. Shall I write a letter to him? – No, you _____ not, it is not necessary. 11. ___ you cut something without a knife? 12. Everything is clear and you _____ not go into details now. |
01.04.2020 | Школа моєї мрії. | Підготувати презентацію на тему "Школа моєї мрії" |
03.04.2020 | Украєна. Географічне положення України | Підготувати доповідь на тему "Україна" |
06.04.2020 | Клімат України | Прочитати та перекласти твір с.215, опрацювати слова с.116(записати в словник) |
08.04.2020 | Клімат України. | Підготувати переказ тексту( користуючись вправою 5, с.216,(відео перекзу тексту чекаю у вайбер), відповісти на питання вправа 6, с.216(письмово) |
10.04.2020 | Клімат України.Модальні дієслова |
почитати та перекласти вправу 8, с.218-219, Виконати вправу на повторення
|
13.04.2020 |
Опрацювати матеріал(записати конспект)Active VoiceАктивний стан (Active Voice) - це граматична категорія, яка вказує, що дія в реченні (присудок) виконується підметом.
|
|
15.04.2020 | Подорож Україною | відповісти на питання вправ 1, с.220 письмово |
17.04.2020 | Подорож Україно.Активний стан дієслова |
виконати завдання https://learningapps.org/1251607, виконати вправу на повторення https://learningapps.org/2631854 |
22.04.2020 | Клімат України. Контрольна робота з аудіювання |
Ukraine Ukraine is a sovereign state. It has its own territory, higher and local bodies of state power (the Supreme Soviet and local Soviets) and government, national emblem, state flag and anthem. The capital is Kyiv. There are 24 administrative regions and the Crimean autonomous republic in Ukraine. The geographical position of Ukraine is very favourable to the development of its relations with countries of Europe, as well as with the countries throughout the world. It borders on the Russian Federation, Byelorussia, Moldova, Poland, Czechia, Slovakia, Hungary, Romania. 95% of the Ukrainian area is flat and the rest of it is mountainous. The Ukrainian Carpathians and the Crimean Mountains make up those 5% of its area. Ukraine is washed by the Black Sea and the sea of Azov and it has important ports. The major rivers are the Dnieper, the Dniester, the Bug, the Donets and others. Ukraine has many industrial raw materials, it has rich deposits of iron, metals, coal, oil, gas, different ores and other natural resources. The country has metallurgical and heavy industries. Scientists of Ukraine make a great contribution in our science. The Academy of Science of Ukraine includes many outstanding scientists and research workers famous for their important discoveries and inventions. І. True or False 1. Ukraine is not a sovereign state. 2. It has its own territory, higher and local bodies of state power (the Supreme Soviet and local Soviets) and government, national emblem without state flag and anthem. 3. There are 24 administrative regions. 4. The geographical position of Ukraine is not very convenient to the development of its relations with countries of Europe. 5. 95% of the Ukrainian area is mountainous. 6. Ukraine is washed by the Black Sea and the sea of Azov and it has important ports. 7. Ukraine has many industrial raw materials. 8. The country has only metallurgical industries. 9. Scientists of Ukraine make a great contribution in our life. 10.The Academy of Science of Ukraine includes many outstanding scientists and research workers famous for their important discoveries and inventions. II. Answer the questions
|
24.04.2020 |
Велика Битанія Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії |
Опрацювати с.201 ( вживання артикля), вправа 3, с.201-202 письмово, |
27.04 | Країни Сполученого Королівства |
Підготувати доповідь на тему "Країни сполученого Королівства", виконати завдання https://learningapps.org/9542037 |
29.04 | Англомовні країни |
Виконати вправу 1, с.203-204, опрацювати слова с.206 |
04.05 | Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії | прочитати та перекласти вправу 2в, с.212-213, написати питання до тексту |
06.05 | Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії | відповісти на питання вправа 3, с.214 письмово |
08.05 | Географічне положення Великої Британії | Прочитати та перекласти діалог вправа 2, с.220-221, виконати завдання після діалогу |
13.05 | Географічний огляд англомовних країн. Модальні дієслова |
Повторити граматичний матеріал написати діалог " Подорож до Великої Британії" |
15.05 | Шотландія. | Підготуватись до контрольної роботи |
18.05 | Англомовні країни. Контрольна робота з читання по темі "Велика Британія" |
опрацювати текст.+ виконати тестові завдання. + аудіозапис прочитаного тексту надіслати в вайбер
One day a party of Americans were having dinner at the Ritz Hotel in London. When, fish was served, some of them began telling interesting stories about finding jewels inside fish. Choose the correct answer to the question
|
20/05 |
Повторення вивченого матеріалу за ІІ семестр Контроль аудіювання |
Прослухати текст (у вайбері) та виконати завдання Are these statements true (T) or false (F)?
|
22.05 | Контроль читання |
Опрацювати текст, виконати завдання( аудіозапис прочитаного тексту надіслати у вайбер)
A Conversation With My Father by Grace Paley Glossary: potassium — калій; despise — зневажати; junkie —наркоман. My father is eighty-six years old and in bed. His heart, that blood motor, is equally old and will not do certain jobs any more. It still floods his head with brainy light. But it won't let his legs carry the weight of his body around the house. Despite my metaphors, this muscle failure is not due to his old heart, he says, but to a potassium shortage. Sitting on one pillow, leaning on three, he offers last-minute advice and makes a request. "I would like you to write a simple story just once more", he says, "the kind de Maupassant wrote, or Chekhov, the kind you used to write. Just recognizable people and then write down what happened to them next". I say, "Yes, why not? That's possible". I want to please him, though I don't remember writing that way. 1 would like to try to tell such story, if he means the kind that begins: "There was a woman..".followed by plot, absolute line between two points which I've always despised. Not for literary reasons, but because it takes all hope away. Everyone, real or invented, deserves the open destiny of life. Finally I thought of a story that had been happening for a couple of years right across the street. I wrote it down, then read it aloud. "Pa", I said, "how about this? Do you mean something like this?" Once in my time there was a woman and she had a son. They lived nicely in a small apartment in In order to maintain her close friendship with him, she became a junkie too. She said it was part of the youth culture, with which she felt very much at home. After a while, for a number of reasons, the boy gave it all up and left the city and his mother in disgust. Hopeless and alone, she grieved. We all visit her. Section 1. True or False Statements (+/-). Listen to the story and decide which of these statements are true and which of them are false. Mark your answers on the Answer Sheet.
Section 2. Multiple choice. Listen to the story and decide which of these statements are true and which of them are false. Mark your answers on the Answer Sheet. 8. My father spends his time in: a) bed; b) church; c) cafes; d) pain and suffering. 9. His heart is weak but has not reduced the flow of blood: a) to his legs; b) to his b arms and shoulders; c) to his head; d) to his liver. 10. His heart is weakened due to: a) lack of exercise; b) excessive smoking; c) failure to rest; d) a potassium shortage. 11. He thinks I write simple stories like: a) Shultz and Dilbert; b) Bulgakov and Shevchenko; c) Chekov or de Maupassant; d) Chekov and Marquis de Sade. 12. I don't write simple stories because: a) they take away all hope; b) are boring; c) dislike easy work; d) they are too hard to compose. |
25.05 | Контроль письма |
написати твір на одну з тем:
|
27.05 | Контроль усного мовлення |
Підготувати розповідь на одну з тем:(розповідь надіслати в вайбер)
|
29.05 | Узагальнення вивченого матеріалу | |